| Musik | Danse | Scenen | Rejser | Hall of Fame | Country Life | Nyheder | Links | Country World |
Country og western gear
Emner for sange
Tog og togulykker
komponister
Fred Rose
Tema artikler
Country mad
Western film
Jernbanen
Barn Dance
Hyldest til Mestre
Band oplevelser
DK country liv
Country jul
Litra MY Lokomotiv

Litra MY Diesel Lokomotiv

En epoke er slut...
 


Tekst: Ole Madsen
Foto: Ole Madsen

Litra MY
 
Det myreflittige litra MY har kørt sin sidste ordinære tur. DSB's bedste indkøb til dato, og det vil nok aldrig blive overgået. Det var også lokomotivet, der startede en ny epoke i dansk jernbanedrift. Det var lokomotivet, som var elsket af få, og hadet af de fleste fra starten af. Lokomotivet var ikke populært blandt de fleste lokoførere i 1954. De lokoførere, som kørte MY var også lidt "finere" end de øvrige, hvad der heldigvis senere blev ændret på.

Det første MY-lokomotiv ankom fra Nohab i Sverige februar 1954. Der var bestilt i alt fire MY-ere samt en reservemotor. Prisen var 1,8 mil. Kr. pr. stk., men besparelsen pr. lokomotiv var pr. år ca. 700.000 kr., så DSB gjorde en særdeles god forretning, selv om man var noget skeptisk i starten, eksempelvis blev det aldrig nødvendigt at bruge reservemotoren, den blev indsat i den næste serie, der blev bestilt. Frem til 1958 ankom yderligere 43 stk. og 1964-1965 ankom de sidste, i alt 59.

My-erne betød ikke kun besparelser, men reducerede også rejsetiden. My-erne blev DSB's altoverskyggende multilokomotiv, der trak et tungt godstog lige så godt som et hurtigt eksprestog.

Nu var alt ikke bare plusser, der var også minusser, og det fyldte mange aviser, læserbreve og ikke mindst klager til generaldirektør Terkelsen. De nye lokomotiver larmede og generede beboerne langs strækningerne, og specielt var larmen enorm ved stigninger, når MY-eren havde et tungt godstog på krogen, eller der blev accelereret op i stilling 8 med et eksprestog. Lokomotiverne var bygget efter amerikansk forbillede F7. I Amerika kørte det mest på lange ubeboede strækninger, hvor lydniavuet ikke havde den store betydning. Teknisk Højskole blev inddraget i at løse problemet, og lyddæmperfabrikken LYDEX i Middelfart løste problemet tilfredsstillende fra MY 1116 og de efterfølgende lokomotiver .

Farvel til My-erne …
My-erne starter altid. My-erne kører altid, og My-erne kommer altid godt hjem.
Det skriver mangen en lokofører under på.
 
Skrevet af: Ole Madsen
 
> Tilbage til Jernbanen Udgivet: 11-11-2005
 
Nyhedsbrev
Fede Annoncer
Det skal fejres
Jean Shepard
21-11-1931
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Copyright 2017 Country World
Login | Registrering | Kontakt | Sitemap | Powered by CMS2K | Countrymusik | Country | English
Linedance | Square dance | Country Hall of Fame | Country Life | Country kalender | Nyheder | Country World
Country World - Gunløgsgade 21, 4.tv. - 2300 København S